Metro v Budapešti

Po londýnské podzemní dráze je metro v Budapešti druhé nejstarší na světě. Proto návštěvníky hlavního města Maďarska je metro – respektive jeho nejstarší linka s původní architekturou stanic –  zajímá i z historického hlediska. Včetně původní má metro v Budapešti čtyři trasy. I když mají oficiální označení písmenem M a číslicí, je obvyklejší rozlišovat linky podle barev – červená, zelená, modrá a žlutá. Linky se protínají v jedné přestupní stanici.

Metro v Budapešti: Historie

Původní podzemní dráha v Budapešti byla vystavěna už koncem 19. století – otevřena byla v roce 1896. První trasa podzemní dráhy vede pod Andrássyho třídou a byla založena v hlubokém výkopu, který byl přeložen svrchu. Protože bylo dbáno na estetický vzhled stavebních prvků a stanic, jedná se v současné době o atraktivní architektonickou památku ve stylu secesu. O to zajímavější, že je v běžném provozu.

  • Metro v Budapešti

    První lince se říká podzemní dráha (Földalatti vasút). Oficiálně má označení M1 a na mapách se značí žlutou barvou.

  • Další linky byly budovány postupně od sedmdesátých let a už se jim říká metro.
  • Nejmladší je zelená linka M4 – byla otevřena v roce 2014 a výhledově by se měla prodloužit v obou směrech.

 

Cestování metrem

Pro jízdu metrem je třeba mít papírovou jízdenku, která se při nástupu do vozu znehodnotí (zasunutím do strojku).

  • Jízdenka je buď nepřestupní nebo na jeden přestup. Platí pro jeden přestup uvnitř metra, ale nesmí se vystoupit na povrch.
  • V případě, že přestupujeme, znehodnotíme (označíme) ji při přestupu na druhém konec jízdenky.
  • Přestup neplatí na stanici metra Deák pro jízdenku označenou pro trasu M2. Nelze s ní přejít do prostoru trsy M3 – je na ni neplatná, je třeba označit novou jízdenku.
  • Jízdenky lze koupit v trafikách, v pouličních kioscích nebo na stanici metra.
  • Přístroje k znehodnocení jsou instalovány u vchodu do placeného prostoru metra.
  • Je možno koupit si cenově zvýhodněný bloček deseti jízdenek.
  • Nejvýhodnější je 24hodinovou jízdenka, která platí pro jízdu ve všech prostředcích MHD. Čas je na ní zaznamenán při nákupu a už se dál nijak neznačí.

Upozornění: Jezdit na černo se nedoporučuje ještě víc než kdekoliv jinde. Kontroly revizorů jsou nejen při výstupu, ale někdy i při nástupu. Kontrola během jízdy je také obvyklá a častá. Cestující bez platné jízdenky jsou při kontrole povinni kromě ceny jízdenky zaplatit i pokutu.

Cena jízdenek v Budapešti

  • Linková jízdenka – na celou délku trasy: 350 Ft (s platností pro městský autobus, tramvaj, trolejbus, metro, zubačkovou lanovku a hradní autobus jakož i pro HÉV v rámci územně správních hranic Budapešti)
  • Úseková jízdenka na metro: 300 Ft
  • Jednorázová přestupní jízdenka: 530 Ft
  • Sběrná jízdenka – bloček: na 10 jízd za 3 000 Ft
  • Celodenní 24-hodinová : 1 650 Ft
  • Turistická jízdenka (s platností 3 dny): 4 150 Ft
  • Týdenní jízdenka: 4 950 Ft

(Ceny se mohou meziročně měnit)

 

Trasy metra v Budapešti a stanice

 M1 (žlutá) M2 červená M3 modrá M4 zelená
Vörösmarty tér (1896) Örs vezér tere (1970) Kőbánya-Kispest (1980) Kelenföld vasútállomás
Deák Ferenc tér Pillangó utca (1970) Határ út (1980) Tétényi út (2014)
Bajcsy-Zsilinszky út Puskás Ferenc Stadion Pöttyös utca (1980) Bocskai út (2014)
Opera (1896) Keleti pályaudvar Ecseri út (1980) Móricz Zsigmond körtér
Oktogon (1896) Blaha Lujza tér (1970) Népliget (1980) Szent Gellért tér
Vörösmarty útca Astoria (1970) Nagyvárad tér (1977) Fővám tér (2014)
Kodály körönd (1896) Deák Ferenc tér (1970) Klinikák (1977) Kálvin tér
Bajza útca (1896) Kossuth Lajos tér (1973) Corvin-negyed (1977) Rákoczi tér
Hősök tere (1896) Batthyány tér (1973) Kálvin tér (1977) II. János Pál pápa tér
Állatkert (1896–1973) Széll Kálmán tér (1973) Ferenciek tere (1977) Keleti pályaudvar
Széchenyi fürdő Déli pályaudvar (1973) Deák Ferenc tér (1977)
Mexikói út (1973) Arany János utca (1981)
Nyugati pályaudvar (1981)
Lehel tér (1981)
Dózsa György út (1984)
Árpád híd (1984)
Forgách utca (1990)
Gyöngyösi utca (1990)
Újpest-Városkapu (1990)
Újpest-Központ (1990)

 

Foto: Metro v Budapešti.  (freeimages.com)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno