Po londýnské podzemní dráze je metro v Budapešti druhé nejstarší na světě. Proto návštěvníky hlavního města Maďarska je metro – respektive jeho nejstarší linka s původní architekturou stanic – zajímá i z historického hlediska. Včetně původní má metro v Budapešti čtyři trasy. I když mají oficiální označení písmenem M a číslicí, je obvyklejší rozlišovat linky podle barev – červená, zelená, modrá a žlutá. Linky se protínají v jedné přestupní stanici.
Obsah článku
Metro v Budapešti: Historie
Původní podzemní dráha v Budapešti byla vystavěna už koncem 19. století – otevřena byla v roce 1896. První trasa podzemní dráhy vede pod Andrássyho třídou a byla založena v hlubokém výkopu, který byl přeložen svrchu. Protože bylo dbáno na estetický vzhled stavebních prvků a stanic, jedná se v současné době o atraktivní architektonickou památku ve stylu secesu. O to zajímavější, že je v běžném provozu.
-
Metro v Budapešti První lince se říká podzemní dráha (Földalatti vasút). Oficiálně má označení M1 a na mapách se značí žlutou barvou.
- Další linky byly budovány postupně od sedmdesátých let a už se jim říká metro.
- Nejmladší je zelená linka M4 – byla otevřena v roce 2014 a výhledově by se měla prodloužit v obou směrech.
Cestování metrem
Pro jízdu metrem je třeba mít papírovou jízdenku, která se při nástupu do vozu znehodnotí (zasunutím do strojku).
- Jízdenka je buď nepřestupní nebo na jeden přestup. Platí pro jeden přestup uvnitř metra, ale nesmí se vystoupit na povrch.
- V případě, že přestupujeme, znehodnotíme (označíme) ji při přestupu na druhém konec jízdenky.
- Přestup neplatí na stanici metra Deák pro jízdenku označenou pro trasu M2. Nelze s ní přejít do prostoru trsy M3 – je na ni neplatná, je třeba označit novou jízdenku.
- Jízdenky lze koupit v trafikách, v pouličních kioscích nebo na stanici metra.
- Přístroje k znehodnocení jsou instalovány u vchodu do placeného prostoru metra.
- Je možno koupit si cenově zvýhodněný bloček deseti jízdenek.
- Nejvýhodnější je 24hodinovou jízdenka, která platí pro jízdu ve všech prostředcích MHD. Čas je na ní zaznamenán při nákupu a už se dál nijak neznačí.
Upozornění: Jezdit na černo se nedoporučuje ještě víc než kdekoliv jinde. Kontroly revizorů jsou nejen při výstupu, ale někdy i při nástupu. Kontrola během jízdy je také obvyklá a častá. Cestující bez platné jízdenky jsou při kontrole povinni kromě ceny jízdenky zaplatit i pokutu.
Cena jízdenek v Budapešti
- Linková jízdenka – na celou délku trasy: 350 Ft (s platností pro městský autobus, tramvaj, trolejbus, metro, zubačkovou lanovku a hradní autobus jakož i pro HÉV v rámci územně správních hranic Budapešti)
- Úseková jízdenka na metro: 300 Ft
- Jednorázová přestupní jízdenka: 530 Ft
- Sběrná jízdenka – bloček: na 10 jízd za 3 000 Ft
- Celodenní 24-hodinová : 1 650 Ft
- Turistická jízdenka (s platností 3 dny): 4 150 Ft
- Týdenní jízdenka: 4 950 Ft
(Ceny se mohou meziročně měnit)
Trasy metra v Budapešti a stanice
M1 (žlutá) | M2 červená | M3 modrá | M4 zelená |
Vörösmarty tér (1896) | Örs vezér tere (1970) | Kőbánya-Kispest (1980) | Kelenföld vasútállomás |
Deák Ferenc tér | Pillangó utca (1970) | Határ út (1980) | Tétényi út (2014) |
Bajcsy-Zsilinszky út | Puskás Ferenc Stadion | Pöttyös utca (1980) | Bocskai út (2014) |
Opera (1896) | Keleti pályaudvar | Ecseri út (1980) | Móricz Zsigmond körtér |
Oktogon (1896) | Blaha Lujza tér (1970) | Népliget (1980) | Szent Gellért tér |
Vörösmarty útca | Astoria (1970) | Nagyvárad tér (1977) | Fővám tér (2014) |
Kodály körönd (1896) | Deák Ferenc tér (1970) | Klinikák (1977) | Kálvin tér |
Bajza útca (1896) | Kossuth Lajos tér (1973) | Corvin-negyed (1977) | Rákoczi tér |
Hősök tere (1896) | Batthyány tér (1973) | Kálvin tér (1977) | II. János Pál pápa tér |
Állatkert (1896–1973) | Széll Kálmán tér (1973) | Ferenciek tere (1977) | Keleti pályaudvar |
Széchenyi fürdő | Déli pályaudvar (1973) | Deák Ferenc tér (1977) | |
Mexikói út (1973) | Arany János utca (1981) | ||
Nyugati pályaudvar (1981) | |||
Lehel tér (1981) | |||
Dózsa György út (1984) | |||
Árpád híd (1984) | |||
Forgách utca (1990) | |||
Gyöngyösi utca (1990) | |||
Újpest-Városkapu (1990) | |||
Újpest-Központ (1990) |
Foto: Metro v Budapešti. (freeimages.com)