Využívání dálnic v Maďarsku velmi urychlí delší přesuny mezi městy nebo tranzit. Maďarsko v současné době disponuje pěti dálnicemi, ale dálniční síť ještě není úplná, výstavba stále pokračuje. Pro cestování po dálnici v Maďarsku musí řidiči doložit virtuální dálniční známku, e-Vignette. Řidiči nákladních vozů platí za jízdu po dálnici trochu jinak, a to systémem mýtného.
Obsah článku
Dálnice z Budapešti k hranicím
Pět maďarských dálnic se sbíhá k hlavnímu městu Budapešti, kde je propojuje obchvat hlavního města M0. Dálnice vedou přibližně na severozápad, severovýchod, jihovýchod, jih a jihozápad země. Do budoucna by měly vést až ke státním hranicím, ale to je mnohde zatím jen ve fázi projektu.
Dálnice v Maďarsku
M7
- Nejstarší maďarskou dálnicí je M7. Začala se stavět v roce 1964, a dlouhá desetiletí vedla jenom k Balatonu. Teprve v roce 2008 byla dokončena. Vede k chorvatským hranicím, kde se napojuje na dálnici A4, která vede do Záhřebu. Dálnice M7 je využívaná při cestě k Balatonu, do oblasti jezera Velence, do lázní Zalakaros, do města Szekesfehervár, a dále při průjezdu Maďarskem do Chorvatska.
M1
- Dálnice M1 vede od Budapešti k Vídni. Celá její trasa měří 171 kilometr. Jejím pokračováním v Rakousku je dálnice A4. Z Budapešti pokračuje směrem na Tatabányu, Győr, Mosonmagyaróvár. U obce Levél je odbočka na D2 do Bratislavy. Po M1 bychom se dostali i k Neziderskému jezeru.
M3
- Dálnice M3 vede na východ země. Začíná v Budapešti, pokračuje do Gyöngyös, kde je odbočka na Eger, Miskolc, Hajdúszoboszló, Debrecen, a dále pokračuje do Nyíregyházy, kde končí pár kilometrů za městem. Její celková délka je 330 kilometrů.
M5
- Dálnice M5 vychází z Budapešti a vede na jihovýchod k srbským a rumunským hranicím. Protíná Kecskemét, dál vede do Szegedu. Odtud dál pokračuje jako M5 k srbské hranici a od nich jako E75 do Nového Sadu. Nebo se od Szegedu odklání na východ a pod označením M43 vede k hranici s Rumunskem, a dále coby A1 do Aradu.
M6
- Na jihozápad míří z Budapešti dálnice M6. Vede na Dunaújváros, Szekszárd, končí u Pécsi. Celková délka 257 kilometrů. Dálnice M6 ještě není dokončena, chybí necelých 20 kilometrů. Měla by vést až k hranici s Chorvatskem (Osiek, Východní Slavonie). Chorvatská dálnice je rovněž zatím ve stadiu výstavby.
(info 2015).
Poplatky za užívání dálnic v Maďarsku
Pro jízdu po maďarských dálnicích je třeba mít zaplacený poplatek za jejich užívání. Osobní motorová vozidla, motocykly a autobusy formou tak zvané e-viněty (e-Vignette), virtuální dálniční známky. Průjezd nákladních vozů po dálnici je zpoplatněn mýtným systémem.
Ilustrační foto: freeimages.com